S obzirom na rastući problem vršnjačkog nasilja, Pirot može da preduzme niz strateških koraka kako bi unapredio bezbednost učenika i stvorio sigurno okruženje u kojem će mladi moći da se razvijaju bez straha.
Uspostavljanje održivih programa prevencije i edukacije trebalo bi da postane prioritet kako bi se smanjio rizik od nasilja, uz veće uključivanje škola, roditelja i lokalne zajednice.
Jedan od ključnih koraka za budućnost je razvijanje programa prevencije koji podstiču emocionalnu inteligenciju, empatiju i konstruktivne oblike komunikacije među učenicima.
Radionice na kojima bi se obrađivali ovi pojmovi mogu da pomognu deci u prepoznavanju i razumevanju tuđih osećanja, kao i u učenju kako da se nose sa konfliktima. Praktične aktivnosti, poput igranja uloga i analiza studija slučaja, mogle bi da budu korisne u razvijanju veština rešavanja sukoba i izgradnji pozitivnih odnosa među vršnjacima.
Pored obuke učenika, važno je organizovati i obuke za nastavno osoblje, koje bi im omogućile da efikasnije prepoznaju i reaguju na znakove nasilja. Nastavnici bi takođe mogli da budu obučeni da prepoznaju uzroke nasilja, kao i da pokreću razgovore sa učenicima o ovoj temi, što bi doprinelo stvaranju klime u kojoj se nasilje ne toleriše.
U budućnosti bi trebalo intenzivirati saradnju između roditelja i škole kroz redovne edukativne sastanke i radionice na temu vršnjačkog nasilja. Roditelji bi mogli da budu dodatno informisani o načinima prepoznavanja ranih znakova nasilja, kao i o tome kako da podrže decu u situacijama kada su izložena agresiji.
Edukacija roditelja bi mogla da im pruži alate za otvorenu komunikaciju sa decom i ohrabri ih da redovno razgovaraju o izazovima i problemima sa kojima se suočavaju u školi.
Uključenost roditelja je ključna, jer se pokazalo da deca koja dobijaju podršku i pažnju kod kuće imaju bolju osnovu za prevenciju nasilja. Kroz ovu saradnju, škole i roditelji mogli bi da izgrade povezanost koja omogućava brže reagovanje i efikasniju zaštitu dece.
Uspostavljanje saradnje između škola, Centra za socijalni rad, lokalne policije i drugih institucija moglo bi da obezbedi širu mrežu podrške za decu i porodice koje su pogođene vršnjačkim nasiljem.
Povezivanjem svih relevantnih aktera, Pirot bi mogao da razvije koordinisan sistem koji omogućava brzo reagovanje u hitnim slučajevima, pružanje psihološke podrške žrtvama i sveobuhvatan pristup rešavanju problema nasilja.
Rad sa stručnjacima za mentalno zdravlje, socijalnim radnicima i lokalnim policajcima dodatno bi osnažio škole da deluju preventivno, ali i da pruže podršku učenicima i porodicama kada dođe do nasilja. Ovaj model saradnje doprinosi stvaranju sigurnijeg okruženja i omogućava da se problem vršnjačkog nasilja rešava na više nivoa.
Nastavnici i stručni radnici sa iskustvom u radu sa mladima preporučuju kontinuitet u edukaciji i razvoju preventivnih programa kao ključne korake za budućnost. Njihova iskustva pokazuju da struktura školskih programa, uz kontinuiranu obuku osoblja i podršku učenicima, ima potencijal da smanji učestalost vršnjačkog nasilja.
Obrazovni radnici predlažu da se kontinuirano sprovode obuke za učenike, ali i za nastavnike i školsko osoblje, jer se tako omogućava da svi akteri u školskom sistemu budu pripremljeni za brzu i efikasnu reakciju.
Uvođenjem strateških programa prevencije, edukacije i saradnje, Pirot može da izgradi sigurnije školsko okruženje za sve učenike, omogućavajući im da se razvijaju u prostoru oslobođenom straha od nasilja.
Implementacija ovih preporuka može doprineti jačanju zajednice koja se temelji na poštovanju, podršci i sigurnosti, stvarajući osnovu za budućnost u kojoj će svako dete imati priliku za bezbedno i srećno odrastanje.
“Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Grada Pirota. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva“